Thursday, July 7

Tenang ke.....???? Mari cek iman anda.....

Ada satu masa aku tension giler........aku tak tahu nak buat mende.....rasa nak marah....rasa nak mengamuk.....
rasa nak tumbuk orang walaupun aku bukan kuat mana pun.....

standart laa...stress keje...stress rumahtangga...stress duit kurang......

apa aku buat...??? yang paling best bagi aku...kembali pada minat aku iaitu muzik...dengar lagu kuat-kuat....
nak lagi best,pegi jamming......memang rasa release segala-galanya.... rasa lepas semua beban kat otak.....

Yeke....???? tenang ke....???

Kalau aku jawab tenang,yang menjawab tu bukan aku,tapi nafsu aku....
Iman aku tak tenang pun....sebab,lepas jamming...balik umah marah laa jugak....

Ni aku bawa aku sebagai contoh....

Mungkin bagi lain orang yang lain minatnya dengan aku....example minat memancing ke,minat main bowling ke,minat make up kereta ke,minat makan ke....mesti bende-bende yang dia minat ni laa yang di buat bila stress....

Tapi akan tenang ke kalau buat bende-bende ni semua...???

Aku sendiri dah 15 tahun menjadi pendamba muzik ni,tak jumpa pun apa yang ada pada muzik yang aku minat ni berjaya membuat hati aku tenang....

Yang ada kepuasan.......kan....????

Kepuasan dengan ketenangan tu sama ke...????

Aku cuba baca buku kat bawah ni karangan Imam Al Ghazali...


Baru 5 helai dah ngantuk.....tapi dengar aku punya Sony Walkman tak mengantuk pulak.....

Nampak sangat nafsu aku dah kuasai iman......(confession.......)

Kalau tak caya,cuba korang test dengar azan or mengaji kat radio.....

Adakah korang akan mengantuk,atau tukar channel radio yang azan atau mengaji tu.....???

Atau korang rilek-rilek je ketawa macam biasa....????

Boleh nilaikan iman kita yang nak di bawak time kena kapan nanti......



p/s : dari apa yang aku dengar dari ceramah ustazah Siti Nor Bahyah.....aii..lembiknya lah iman.....

No comments: