Friday, July 8

Sakit...!!!! Aduh...sakitnya......



Hari ini aku pergi hospital hantar isteri tersayang masuk wad bersalin untuk kelahiran pertama zuriat dari aku yang subur ini. Sekurang-kurangnya aku dah buktikan yang aku ni subur...!! hahaha....

Jadi awek-awek lama aku...jangan menyesal sebab tak kahwin dengan abang dulu....hahaha....

Sewaktu menghantar isteri aku ke wad selepas selesai semua urusan pendaftaran serta yuran tahunan PIBG hospital itu,aku terdengar suara-suara mengaduh kerana sakit....
Aku tak tahu la sakit nak bersalin ke...apa ke....tapi dah aku kat wad bersalin,mesti sakit nak bersalin...ye dak....

"Aiyo......ammaa....sakiiiiiitttt....aiyo......."

Sorang India ni mengaduh sekuat hati anak tekak dia....tengok muka isteri aku dah seriau dah....
Waktu pun dah masuk tengahari dan nak dekat Zohor.....Aku pun tanya kat isteri aku kiblat wad ni arah mana...

"Tadi ada penanda kiblat kat siling tu....." Isteri aku kata.Aku pun lega laaa.....

Aku pun pesan kat isteri aku,"Solat ye..susah macamana pun,tangan balut ke,kaki sakit ke,apa ke...solat jangan lupa...sebab nanti time ayang sakit nak beranak,otomatik lidah ayang akan sebut nama Allah...mintak tolong dengan Allah...meraung,Aduh..sakit Ya Allah....sakit..."

"Jadi sementara boleh solat ni,solat la...ingat Allah...jangan time sakit je ingat Allah..."
Isteri aku mengangguk tanda paham apa aku cakap....

Apasal aku bukak cerita ni...??
Majoriti para pesakit kat wad kat spital ni semua ada sakit masing-masing...bila dah sakit..meraung..mengeluh....

"Ya Allah...sakitnya....Ya Allah....Aku tak sanggup lagi Ya Allah...."

Bagus la tu....ingat daripada mana sakit tu datang....dari mana kesembuhan tu datang....
Tapi bab solat kat hospital,terutama di kalangan pesakit ni memang masalah sket....
Mengaduh,meraung,mengeluh ingat Allah,tapi waktu solat buat selamba aje.....
Mintak kesembuhan dari Allah,tapi yang Allah suruh tak nak buat....dan alasan yang paling kukuh ialah....TAK TAHU MACAM MANA NAK SOLAT DALAM KEADAAN SAKIT TU...

Tak kurang juga yang bagi alasan...."Sakit ni..nanti boleh Qada..." atau "Allah memahami aku ni sedang sakit..." atau "Segan la...tak ada orang solat pun...."

Yang tak nak buat tu,nak buat camana.....pilihan dia untuk sayangkan dirinya dari menyembah yang MenciptaNya....

Yang agak sayang ni..nak solat..tapi tak tahu macamana....mungkin ramai yang x tahu,kalau tak leh ambik wuduk,tayamum pun bleh...atau ambik wuduk pada kawasan yang paling minima yang ada dalam rukun wuduk....boleh solat,baring,duduk....asalkan ada keinginan nak buat...ada la jalan..Insyallah....

Ada satu kawan ni pi tanya kat nurse,"Camana nak solat duduk...?"
Nurse ni cakap.."Saya pun tak tahu...bukan bidang saya la bang..."
Last-last......tak solat la jawapnya.....

Aku rasakan...setiap wad kena lantik sorang ustazah or ustaz untuk jadi guider pada diaorang yang nak lagi bersolat walaupun dalam keadaan yang sakit tapi tak ada ilmu untuk itu...

Cuma moralnya...ramai orang lupa Allah time tak sakit....tapi bila sakit mohon dengan Allah supaya cepat sembuh....

Nanti dah sembuh....lupa balik dengan Allah....pastu sakit mohon balik cepat sembuh.....

Terus-terusan camtu sampai kena kapan.....

p/s : yang tukang tulis...sila ingat apa yang anda tulis sebelum kena kapan....semoga isteri aku selamat melahirkan zuriat ku ini...Aminn....


..

3 comments:

huda said...

baby girl ke boy...

yusri said...

tahniah ta kau buat blog ni..hahaha...ini pun blog aku jugak...

insan marhaen said...

Salam taaruf,
IM mask blog KOK ini melalui Aku Hidup Dalam Blog. Ingat nak tulis dalam cit cat box tapi tak ada pulak.

Teruslah menulis. Bagi IM menulis boleh mententeramkan jiwa!

Dan akan menjadi sejarah hidup buat tatapan bila tua dan untuk anak cucu nanti.