Tuesday, July 19

Dosa seorang `Kereta'.....

Memandu di waktu petang yang masih lagi panas memang boleh mengundang seribu,mmm...aku rasa tak sesuai seribu...sejuta malah berbillion-billion macam mood. Bermula dengan mengantuk,marah,layan dan macam-macam lagilah. Hari ini aku memandu seorang diri dari Bahau ke Shah Alam dan ada dua mood yang jadi peneman iaitu mood `mengantuk' dan mood `layan'.

Jadi apa kena mengena dengan tajuk entry di atas?

Setiap pemandu khususnya pemandu kereta setiap kali memegang stereng kereta dan kereta mula bergerak,seraya dengan pantas mood akan berubah. Seorang pak aji yang mendapat berita anaknya sedang nazak,berusaha untuk menyelitkan keretanya melalui lorong kecemasan highway kerana keadaan highway yang jem teruk. Dengan saiz kereta 4 x 4 storm yang bapak besar,pastinya orang ramai akan mengamuk dengan tindakannya.

"Suka hati ko je nak potong Q ye...nak senang aje... Jangan harap la aku nak bagi jalan..." seorang pemuda tidak memberi ruang pada Pak Aji tersebut.

"Aduh,di himpitnya aku kereta Waja ni....." Pak Aji mula merungut.

Kemudian Pak Aji itu mendapat called yang anaknya telah meninggal dunia.

"Ni semua kereta Waja ni punya pasallah aku tak dapat jumpa anak aku..!!! Aduh...!!!" Pak Aji itu mula naik hangin.

Pemandu kereta Waja itu pula tetap dengan pendiriannya menghimpit laluan supaya Pak Aji itu dan stormnya tak akan dapat bergerak lancar.

"Padan muka... Ingat kereta ko besar ko boleh suka ati potong Q...? Dengan aku tak dapatlah.."

Tanpa pemandu Waja sedari,dia telah menyebabkan seorang ayah tak dapat menemui detik akhir anaknya di dunia dan tanpa pemandu waja sedari juga,kerana tindakannya yang mementingkan diri itu juga menyebabkan Pak Aji itu mula tidak redha dengan Qada dan Qadar.

Sikit je tindakan,tapi impaknya.... tapi ini bukan cerita kisah benar.... ini cuma rekaan aje yang tak mustahil akan berlaku....

Jadi andainya anda seorang pemandu,pasti anda pernah terperangkap dalam situasi yang sama,kan? Jadi,apa reaksi anda waktu itu? Menjadi seorang postive thinker? Ye ke......?

"Dia sakit perut kot,tu yang potong Q tu.."

"Dia ada kematian kot...tu yang nak cepat..."

"Dia nak ke hospital kot....kecemasan.."

Atau lebih kepada....

"Tak tau undang-undang ke? Bodoh..."

"Jangan harap aku nak bagi potong..."

"Kereta dah mewah,tapi akal tadak.... bangang..."

"Menyusahkan orang... bodoh..."

So,kaitannya dengan aku ialah,petang tadi aku memandu dalam keadaan mood yang amat layan,jadi tak kiralah kalau ada kereta yang nak potong Q ikut kiri ke,hon aku berpuluh juta kali ke,buat banner mengutuk sekeras-kerasnya pemanduan aku ke,apa ke,aku tetap layan dengan pemanduan aku. Kerana apa aku layan? Kerana mood gembira di luar kereta (iaitu berjumpa dengan anak) aku bawa sekali ke dalam pemanduan aku.

Ada orang walau gembira ketika tidak memegang stereng kereta,tetapi mood akan berubah bila tangan mula menggenggam stereng tersebut kerana kegembiraan itu sudah di tinggalkan di luar kereta. Akibatnya,segala jenis carutan,maki hamun akan terpacul jika berlaku apa yang tidak selari dengan kehendak,cth Potong Q,korner tak bagi signal,potong double line,padahal tanpa kita sedar semua kesalahan yang kita maki dan carutkan pada pemandu lain akan kita buat juga jika kita terdesak!!

"Dah terdesak,nak cepat..nak pergi hospital....langgar je la lampu merah..."

Waktu itu,kita pulak laa yang jadi bahan caci maki orang walaupun niat kita adalah tulus dan suci.

Betul jugak peribahasa seorang cikgu memandu yang aku kenal....

"Nak buat orang jadi marah senang je....suruh dia pegang stereng.....ustaz pun silap-silap termencarut!!!"

Sebab tu aku seboleh-bolehnya nak didik hati aku supaya sentiasa think postive ketika memandu.

 Jadi,sebelum memandu,baca-baca lah doa nak memandu ye...mudah mudahan di kurangkan rasa marah ketika memegang stereng kereta.

Cuma kita di Malaysia,sebagai seorang pemandu Islam,kita rugi sikit memiliki kereta di Malaysia.

Kenapa? Kerana kita sudah rugi Sunnah Rasulullah.
Bila? Bila Rasulullah pesan mulakan sesuatu dengan KANAN dahulu.
Jadi? Jadinya,pernahkah anda,seorang pemandu,dari saat pintu pemandu terbuka,anda melangkah masuk ke dalam kereta dengan kaki KANAN dahulu?

Pemandu Orang putih pulak yang mengamalkan sesuatu yang Sunnah untuk orang Islam tanpa mereka sedari kerana tempat pemandu mereka adalah sebelah kiri!!!



p/s : aku tak tau kenapa aku pilih tajuk entry kali ini bunyinya tidak selari dengan disiplin bahasa Melayu. kepada para cikgu,mintak maaf atas kesilapan penggunaan bahasa.

No comments: