Tuesday, July 12

BERSIH 25.0.....????



Hari Sabtu lepas berlaku perhimpunan Bersih 2.0 yang aku baca kat paper harian dipasaran tulis yang datang lebih kurang 6000 orang,tapi baca kat paper internet tulis lebih kurang 10 ribu orang.

Dalam masa kurang sebulan nak perhimpunan ni,hari hari media massa dok sibuk bahaskan isu ni.Tapi aku bukan nak cerita pasal perhimpunan tu,aku nak cerita pasal ungkapan perkataan BERSIH.

Aku pernah pergi balai polis,aku tengok kat dinding motto `BERSIH,cekap,amanah'.

Aku pergi pulak toilet awam kat hospital,besar kat dinding `Jagalah keBERSIHan'.

Aku ingat dulu kat sekolah,cikgu pesan `sebelum makan kita cuci tangan BERSIH-BERSIH'..

Ustaz aku pun selalu pesan `Rajin-rajin lah Solat Tahajjud kerana ianya menyucikan hati dan merBERSIHkan jiwa'.

Mak aku pun selalu marah aku masa kecik "Nak merayau tu pakai la baju BERSIH sikit.Ini baju dah macam kain lap meja tu jugak yang ko pakai....'

Namun sejak akhir-akhir ni,lain pulak maksud BERSIH itu di ertikan..

Aku jumpa kawan aku dia kata "Ko tahu,aku nak pergi Puchong yang sepatutnya 15 minit dah sampai dari sini,dah jadi 1 jam setengah.Bengang betul aku dengan BERSIH ni.Menyusahkan orang!!!!"

Baca pulak kat paper para peniaga merungut "Saya harap,BERSIH minggu depan di batalkanlah kerana kami yang akan menanggung kerugian,bukan kerana kami terpaksa menutup perniagaan tetapi mungkin kos kerosakan..."

Ada pulak yang melabelkan BERSIH itu sebagai kotor.

Nanti ek,nanti orang ingat aku ni tak faham maksud BERSIH dengan pertubuhan haram BERSIH.Yang aku cuba maksudkan di sini ialah,bagaimana pihak kaum kerabat yang inginkan perhimpunan BERSIH ini menggunakan perkataan BERSIH sehingga ada di kalangan masyarakat yang dalam waktu seminggu dua ini membenci apa yang di panggil BERSIH.Walaupun hakikatnya kita sukakan BERSIH.Suka kerana sifat BERSIH,bukan sukakan perhimpunan BERSIH.Seperti perkataan umum lainnya yang di jadikan nama pertubuhan seperti PERKASA.Adakah Badang yang terkenal dalam hikayat zaman dahulu sebagai seorang yang gagah PERKASA itu ahli PERKASA? Tak pun....Macam PAS yang juga nama parti politik,tapi juga satu perkataan yang di gunakan kalau nak masuk sesuatu tempat yang memerlukan kebenaran.

"Aaaa,encik nak pergi mana?Ada PAS?"

Kalu orang tu jawab "Saya takde PAS,tapi saya ahli PAS.." adakah guard tu akan bagi encik tu masuk...??

Macam aku terjumpa satu entry pass untuk pelawat melawat kawasan kilang yang tag tu tulis besar-besar.....
"PAS SEMENTARA"
Sapa yang pakai tag ni jadi ahli PAS sementara ke? Hahahaha....

Jadi maksud perkataan dan bila perkataan tu digunakan yang penting sebab boleh jadi `double meaning'.Macam Mat `BLUE' (double meaning lagi) nak membeli DVD lucah,dia akan bertanya pada pengedar "BAIK punya cerita,ada..?"

BAIK bagi dia "DVD lucah",tapi pada kita BAIK tu sifat terpuji....

Aku rasa lah,10 tahun akan datang,kamus dewan bahasa Melayu kena di update lah sebab banyak bahasa `double meaning' yang bagi yang dewasa confirm lah paham,tapi bagi budak-budak...???

So,kalau rasa rasa lagi 23 tahun akan datang,pertubuhan BERSIH nak lagi buat perhimpunan,para cikgu kalau taknak muridnya terlibat dengan perhimpun BERSIH 25.0 yang lagi 23 tahun akan menjelang tiba,adakah perlu cikgu mengajar camni....:

"Murid-murid,kita kena sentiasa jaga keBERSIHan,nak makan cuci tangan BERSIH-BERSIH,nanti besar jangan ikut perhimpunan BERSIH.....faham semua....???!!!"

Tu belum aku cerita bab KUNING lagi.....

So,kita tunggulah BERSIH 25.0 pulak,makin banyak orang sukA BERSIH,atau benci BERSIH...!!!

Kalau sempat tengok dan belum kena kapan.....!!!!



No comments: